Uwaga na fałszywe linki i wiadomości

Kursy walut

  kupno sprzedaż
rozliczenie gotówkowe
EUREUR 4,1343 4,3934
USAUSD 3,8493 4,0909
GBPGBP 4,8161 5,1554
rozliczenie bezgotówkowe
EUREUR 4,1639 4,3632
USAUSD 3,8768 4,0628
GBPGBP 4,8408 5,1302

Sprzedajesz na portalu sprzedażowym (OLX, Vinted)?

Ostrzegamy przed wzmożonym działaniem oszustów, którzy wykorzystując portale ogłoszeniowe wyłudzają dane do Twojej bankowości elektronicznej, co w konsekwencji prowadzi do utraty pieniędzy z rachunku bankowego.

Jeśli jesteś zmuszany, aby podać dane typu: login i hasło do bankowości elektronicznej, PESEL, dane karty płatniczej, kody autoryzacyjne, kody BLIK podczas transakcji sprzedaży to niemal oczywiste, że ktoś próbuje Cię oszukać!



Jak uniknąć oszustwa?

  • Prowadź rozmowy w ramach czatu dostępnego na platformie sprzedażowej – unikaj korespondowania w sprawie sprzedaży poprzez komunikatory jak np. przez Whatsapp, Messenger!
  • NIGDY nie klikaj w link, przesłany przez rzekomego kupującego!
  • NIGDY nie podawaj loginu, hasła i kodu uwierzytelnienia do bankowości elektronicznej na wyświetlonych formularzach – do uzyskania zapłaty za towar wystarczy podanie kupującemu numeru rachunku bankowego!
  • Dokonuj rozliczeń bezpośrednio przez dany portal sprzedażowy i zapoznaj się z jego zasadami. Firmy kurierskie nie pośredniczą w płatności!
  • Gdy wykonujesz transakcje płatnicze Bank zawsze wysyła Klientowi kody autoryzujące (w Aplikacji Mobilnej „Nasz Bank” lub w postaci SMS) – czytaj uważnie co potwierdzasz i nigdy nikomu ich nie podawaj!

Zachowaj szczególną ostrożność, gdy kupujący:

  • Naciska na szybką, niezwłoczną przesyłkę;
  • Przesyła „potwierdzenie zapłaty” i prosi o natychmiastową wysyłkę towaru;
  • Kontaktuje się poza oficjalnymi stronami OLX, Vinted, Allegro;
  • Wysyła wiadomość napisaną tzw. łamaną polszczyzną;
  • Wysyła link i twierdzi, że w ten sposób odbierzesz płatność za przedmiot lub ustalisz wysyłkę z kurierem – TO OSZUSTWO!
  • Prosi o podanie (w komunikatorze lub na fałszywej stronie, do której link sam Ci podeśle) danych z karty płatniczej lub danych do logowania do bankowości elektronicznej.


A jeżeli już podałeś dane karty płatniczej lub dane do logowania do bankowości elektronicznej natychmiast skontaktuj się z Bankiem w celu zablokowania karty płatniczej lub bankowości elektronicznej!